Morské ryby/Igor Hraško

Ryby – zdravie na tanieri

Ryby by mali byť súčasťou nášho jedálneho lístka. Na Slovensku je spotreba rýb nedostatočná s porovnaním s inými prímorskými štátmi

Zdroj: ruvzba.sk

Ryby by sme mali podávať najmä deťom, pretože sú mimoriadne dôležité pri ich vývoji. Odporúčajú sa najmä pre ich vysoký obsah omega 3 a 6 mastných kyselín. Tieto sú vynikajúce v prevencii kardiovaskulárnych ochorení. Veľký význam majú aj pri udržiavaní dobrej pamäte teda aj voči alzheimerovej chorobe. Odporúčajú sa diabetikom a ľudom trpiacim vysokým cholesterolom. Ryby sú významným zdrojom aj minerálnych látok ako fosfor, selén, vápnik, draslík, horčík a železo, čím sa pokryje naša potrebná dávka, ktorú si potom nemusíme dopĺňať prostredníctvom umelých vitamínov.

Na náš trh sa dostávajú ryby sladkovodné a v poslednom období je širšia paleta aj morských rýb. Zo sladkovodných sú najznámejšie kapor, lieň, ostriež, pstruh, šťuka, zubáč, úhor. Z morských špecialít makrela, losos, treska, sleď, tuniak, žralok, sardinky, šproty.

V morských rybách sa nachádza vyšší obsah minerálov ako v sladkovodných rybách. Najviac je zastúpený draslík, sodík, výnimočné postavenie má vápnik, ktorý sa v rybách nachádza 7-10x viac ako v mäse jatočných zvierat. Mimoriadne vysoký obsah vápnika majú ryby konzervované, pretože sa väčšinou konzervujú ryby celé, teda mäso aj kosti. Ďalej obsahujú ryby fosfor, horčík, ktorý je potrebný pre nervovú a svalovú činnosť, železo, zinok a meď. Morské ryby sú dôležitým zdrojom jódu, vitamínov A a D. Štúdie potvrdzujú, že konzumácia rýb aspoň 2 krát za týždeň má veľký významný ochranný efekt v prevencii kardiovaskulárnych ochorení.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

Belousovová: Matovičovo riešenie je skutočne na kazajku a priamu cestu do blázinca, kam určite patrí

Ivan M

Tínedžeri dostávajú pozvánky na očkovanie takmer okamžite. Systém si možno myslí, že majú viac ako sto rokov

Ivan Mihale

Pribudlo trináste znamenie v zverokruhu a je Matovičove- UBLÍŽENEC

Ivan Mihale