Foto: pixbay.com

Najrizikovejšie obdobie pre vodičov

Vodiči sú najviac vystavení riziku dopravnej nehody v momente, keď ich mozog najpomalšie vníma situáciu okolo seba. Kedy to je? Podľa vedcov z Sussexskej univerzity to je zakaždým, keď sa srdce sťahuje.

V momente, keď je srdce človeka najvyťaženejšie, sa na zlomok sekundy spomaľuje vnímanie mozgu. Môžu za to senzory srdcového tepu v cievach, ktoré mozgu vysielajú signál na spomalenie.

Nahá žena pribitá o stodolu. Z masakru v Nemmersdorfu sú viní Rusi i Nemci

Hoci nejde o najhlavnejší faktor rizika vzniku dopravných nehôd, toto zistenie naznačuje, že dopravné nehody by častejšie mali zapríčiňovať vodiči s rýchlejším tepom, pretože ich mozog častejšie spomaľuje svoje vnímanie.

Kedy je mozog šoféra najpomalší

Na zmeranie toho, ako rozličné fázy srdcového tepu vplývajú na šoférovanie, vedci vytvorili virtuálnu hru pre šoférov. Zistilo sa, že u vodičov sa počas systoly – momentu, keď sa komory srdca stiahnu a vypudia krv – dochádza k zmene v reakčnom čase. Ľudia v týchto chvíľach reagovali na prekážky na ceste pomalšie.

V tejto fáze srdcového tepu sa v tepnách aktivujú baroreceptory, ktoré snímajú krvný tlak. Tieto senzory okrem regulovania krvného tlaku slúžia aj na blokovanie určitých častí mozgu.

„Pokiaľ pri šoférovaní pociťujete mimoriadne napätie prejavujúce sa zvýšeným tepom, vaše srdce vykoná viac systol, čo negatívne ovplyvní váš reakčný čas a schopnosť vyhnúť sa predmetom na ceste,“ vysvetľuje hlavná autorka výskumu zo Sussexu profesorka Sarah Garfinkelová.

Na dne pretrhnutej priehrady našli trezor plný zlata

Systola vplýva na mozog aj ďalšími spôsobmi. Podľa niektorých výskumov sú ľudia v tomto momente napríklad menej citliví na bolesť ako počas relaxácie srdcového svalu. Takisto častejšie zabúdajú na slová, ktoré sa naučili počas úderu srdca.

Ďalšie štúdie naznačujú, že aktivita baroreceptorov môže mať priamy vplyv na elektrickú aktivitu v mozgu, hoci nie je známa miera tohto vplyvu.

Doktor Michael Gaebler, ktorý pôsobí v nemeckom Inštitúte Maxa Plancka, na záver hovorí, že „fluktuácie vo vnímaní ovplyvnené srdcovou aktivitou môžu prispieť k vzniku dopravných nehôd, ale okrem toho by muselo dôjsť k sérii ďalších udalostí, ktoré by ich reálne zapríčinili.“

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

Belousovová: Matovičovo riešenie je skutočne na kazajku a priamu cestu do blázinca, kam určite patrí

Ivan M

Tínedžeri dostávajú pozvánky na očkovanie takmer okamžite. Systém si možno myslí, že majú viac ako sto rokov

Ivan Mihale

Pribudlo trináste znamenie v zverokruhu a je Matovičove- UBLÍŽENEC

Ivan Mihale