Binker Golding (Jazz Goes To Town Hradec Králové 2019) | foto: Lukáš Veselý

Glos: Jazz Goes To Town ponúkol všehochuť progresívnej hudby

Jubilejný 25. ročník festivalu Jazz ide mestom / Jazz Goes To Town minulý týždeň potvrdil povesť vybrané dramaturgie pre fajnšmekrov.

Na rozdiel od rokov, kedy na ten istý festival za minulého vedenia jazdili do Hradca Královej veľkej jazzovej hviezdy, sa súčasná mladá dramaturgia orientuje skôr na aktuálne trendy, fúzie, neznáme osobnosti a mená, ktoré rezonujú v „jazzovom undergrounde“. Je to úplne iný prístup než ten predchádzajúci, avšak nemenej chvályhodný. Takáto podoba jazzového festivalu u nás vlastne nemá momentálne konkurenciu, dáva zmysel ju porovnávať skôr s prehliadkami experimentálnej hudby typu Alternatíva alebo s časťou programovej ponuky progresívnych klubov ako je pražský Jazz Dock.

Názov festivalu bol tentoraz naplnený hneď dvakrát. „Jazz išiel mestom“ – doslova – pri sťahovaní vizuálu kultového hradeckého popartového výtvarníka Milana Langera. Ten zomrel v roku 2017, ale dodnes na hradeckej umeleckej scéne pôsobí rad jeho žiakov, ktorí v hradeckej Galérii moderného umenia vykonali langerovskou multimediálne performanciu venovanú vynálezcovi saxofónu. Na ňu nadviazala ďalšie „jazzová prechádzka mestom“, tentoraz v spoločnosti medzinárodnej dychovo-perkusistickej kapely The Zebra Street Band.

Pripomeňte si najznámejšie role Vlasty Chramostovej

Festival ponúkol od utorka do soboty rad pozoruhodných vystúpení rôznych zostáv, od sólových recitálov po mnohahlavé súbory. K tým najlepším patrila napríklad česká premiéra amerického tria Digital Primitives, ktorého leader Cooper-Moore ovládal niekoľko nástrojov afroamerického pôvodu vrátane Diddley bow (vlastne doska s natiahnutou jednou strunou) a bezpražcového banja. Vo výsostne rytmickej hudbe sa krásne preplietali motívmi africkej hudby s americkými korennými žánrami na čele s blues, ale aj freejazzové princípy – podobne ako napríklad v slávnej skupine The Art Ensemble Of Chicago (tá mimochodom hrala na vôbec prvom ročníku tohto festivalu v roku 1995).

Veľkou ozdobou programu bola aj ďalšia česká premiéra, koncert mladého britského saxofonistu Binkera Goldingse a jeho nového kvarteta. Kapely úžasného ťahu, skvele prepracované dynamiky a dobre vymyslených hudobných tém, ktorá dokázala – úplne bez podhodnotenie – zaujať vyslovene „na prvú dobrú“ svoju pesničkovú chytľavosť.

To, že jednou zo zásadných jazzových veľmocí je Poľsko, potvrdil Wojtek Mazolewski Quintet (ktorého členom je aj slovenská, v Prahe žijúci trubkár Oskar Török). Kapela s až rockovým náprahom, groovy potenciálu tanečnej hudby a brilantných a pritom nevídaných hráčskych výkonov navyše koncert poňala ako nevtieravú, ale dokonale energickú show. Rozhodne by sa nestratila ani na rockovom festivale.

40 Yorkshirov bolo zachránených z psieho „koncentráku“

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

Piaty Vajnorský širáček bol úspešný

Igor Hraško

Na Cyklomoste slobody sa opäť symbolicky uzatvoria hranice

TASR

65. ročný Skaličan

Igor Hraško

Pridaj komentár