Boj o omega 3

Oil stability index/ AOCS Official Method Cd12b-92. Data on antioxidants (astaxanthin, E, olive polyphenols) in fish oil. Average of 3 analysis at 70 C SINTEF – Fisheries and Aquaculture. August 2010.

Na trhu sa v posledných rokoch rozpútal boj  s omega 3 mastnými kyselinami. Niektoré reklamy hovoria dokonca o kombinácii omega 3-6-9. Čo vlastne naše telo potrebuje a ako to do neho dostať tak, aby to aj dokázalo využiť? Všetko je v našej strave a v tom, ako a koľko jej prijímame. Štúdií o pôsobení tzv. esenciálnych mastných kyselín je vo svete dosť na to, aby z nich bolo jasné, že naše telo potrebuje všetky. Sú s dlhším i kratším reťazcom. Kým tie s kratším sú pre nás dostupnejšie – orechy, ľanové semienka, či avokádo, tie s tým dlhým sa nachádzajú buď v rybách, alebo v riasach. Jedna zo štúdií je z českej Masarykovej univerzity z roku 2013: https://www.muni.cz/vyzkum/publikace/1093218

Zo štúdií je ďalej zrejmé, že omega 6 mastné kyseliny nám spôsobujú v tele zápaly a omega 3 sú tie protizápalové. Keďže v našej strave veľmi prevažujú omega 6, zápaly sa stávajú chronickými a spôsobujú nám ďalšie komplikácie, ktoré môžu prerásť až do závažných ochorení. Svetová zdravotnícka organizácia hovorí, že pomer omega 6 a omega 3 mastných kyselín musí byť vyrovnaný, ale nemal by byť vyšší ako 4/1. Niektorí vedci hovoria, že až pomer pod 3/1 stabilizuje telo v zápalových procesoch. Ako sa teda dostať na hranicu 3/1 a nižšie, keďže priemer v EÚ je v prímorských krajinách 15/1 a v krajinách, kde sú ryby menej dostupné dokonca viac ako 20/1?

Ceny divoko žijúcich rýb, ktoré požierajú fytoplankton s riasami sa pohybujú okolo 40-50,-€/kg. Mesačne by sme mali skonzumovať asi 10kg takýchto rýb, aby sme dosiahli požadovanú rovnováhu omega6 a omega3. Pre niekoho je to však veľa a tak prichádzajú na rad „potravinové doplnky“. Ako si medzi nimi vybrať tie najúčinnejšie? Vieme, že esenciálne mastné kyseliny podliehajú veľmi rýchlo oxidácii a teda aj ich degradácii. Tým pádom sa už vo svojej potrebnej forme nedokážu dostať na miesto ich určenia – napr. aj do bunkových membrán. Rôzne štúdie, či nezávislé testy ukazujú, že stabilizácia omega 3 mastných kyselín vitamínom E je síce dostatočná v kapsuliach, tobolkách, či vo fľaštičkách, ale nie je dostačujúca pre naše telo. Po vstupe do nášho tráviaceho systému ich okamžite napadnú naše voľné radikály a zdegradujú ich. Iné štúdie hovoria, že najlepšou ochranou (a to aj v našom cievnom systéme) sú pre omega 3 mastné kyseliny POLYFENOLY. Polyfenoly ochraňujú plody ovocia a zeleniny pred vonkajšími stresormi. Preto aj omega 3 prípravky by mali byť ochránené polyfenolmi, ktoré im zaručia ochranu aj v našom tele a dokážu ich dopraviť na miesto určenia. Treba si teda vždy prečítať zloženie na obale výrobku a podľa toho si vybrať. Rovnováha nám potom prinesie trvalo udržateľné zdravie.

 

Obrázok je z dokumentu: Information about the oxidative stability index (OSI) measurement a nájdete ho na tomto odkaze: https://zinzinowebstorage.blob.core.windows.net/science/Oksidativ_stability_index_OSI.pdf

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

Tohtoročnú úrodu jahôd poznačil prízemný mráz, úroda bude o 40 percent nižšia

Igor Hraško / SITA

Žilina má k dispozícii ďalšiu nabíjačku pre elektromobily

Igor Hraško

Pri kúpe nehnuteľnosti netreba zabúdať na jej technický a právny stav

Igor Hraško/TASR

1 komentár

Mamičkám v materskom mlieku chýba DHA omega 3 mastná kyselina! | Som z dediny 6. decembra 2019 at 22:05

[…] tela. Odporúča sa konzumovať pritom tučné ryby, alebo kvalitný rybí tuk. Ako sme písali v TOMTO článku, je potrebné si vybrať olej, z ktorého sa dokáže vstrebať čo najviac rybieho tuku v […]

Odpovedať

Pridaj komentár