Figy sú plné vitamínov a minerálov

Figovník/fotobanka

S figami je to ako s datľami alebo olivami – buď ich zbožňujete alebo ich nemôžete ani cítiť. Do ktorej skupiny patríte vy? Ak do prvej, potom určite viete, aké sú figy vynikajúce a to tak čerstvé ako aj sušené a tiež to, že v sebe ukrývajú vzácny obsah, prospievajúci nášmu zdraviu.

Zdroj: zelenyjezko.sk

Ak ste však z tých, ktorí figám príliš neholdujú, možno vás práve nasledujúce riadky presvedčia o tom, že toto exotické ovocie (ktoré si už dnes, mimochodom, môžete vypestovať aj doma na balkóne) rozhodne stojí za našu pozornosť. Prečo jesť figy? Pre toto!

Obsah vitamínov a minerálov vo figách
Figy obsahujú enzýmy na podporu trávenia, antibakteriálne zložky, vlákninu a vyváženú kombináciu 11 vitamínov, 14 minerálov a 14 aminokyselín (stavebných jednotiek bielkovín). Obsahujú laxatívne látky, flavonoidy, cukry, ale figy sú aj kožné alergény a ich miazga vážne dráždi oči. Figy sú pre svoj osviežujúci účinok veľmi vyhľadávanou potravinou pri anémii. Úľavu môžu priniesť ľuďom pri fyzickej, či psychickej únave. Figy sú aj výborným liekom proti kašľu. Stačí vziať asi 6 fíg, uvariť ich v pol litri mlieka, pridať med a získate prírodný liek, ktorý uľahčuje vykašliavanie. Sušené figy majú asi šesťnásobné množstvo kalórií ako čerstvé. Vysokým obsahom cukru môžu figy prispieť ku kazivosti zubov a môžu byť kontaminované plesňami. Čo je ale dôležité povedať, že aj keď obsahujú veľa cukru, sú ľahko stráviteľné a nepriberá sa z nich!

Figy sú vhodné na chudnutie
Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, figy sú pre spaľovanie tukových zásob skutočne účinné. Obsahujú totiž látky, pomáhajúce telu udržiavať stabilnú hladinu cukru v krvi. Okrem toho majú nízky glykemický index. Po konzumácii dochádza k zníženiu pocitu hladu a vy už nebudete mať chuť na kalorické bomby v podobe čokolád či sušienok.
Sušené figy zvykneme konzumovať len tak – ako aj iné sušené ovocie, prípadne si ich pridávame do jogurtu alebo kaše. Vynikajúce sú však aj v kombinácii s tvarohom, čerstvým syrom, v šaláte či dokonca flambované rumom.

Figy/fotobanka

Figy podporujú trávenie
Vláknina je výborná na trávenie a figy sú nabité vlákninou, ktorá pomáha zdravému črevnému pohybu a zmierňuje zápchu. Prechádza hromadne do stolice a podporuje jej hladký prechod cez telo. Strava s vysokým obsahom vlákniny je to, čo potrebujete na správne nastavenie tráviaceho systému a figy sú nutnosťou, pretože sa cítite plný a neprejedáte sa. Figy pôsobia ako jemné prírodné preháňadlo – urobia vašu stolicu jemnejšou a uľahčujú vyprázdňovanie.

Figy pre zdravé srdce a krvný tlak
Figy znižujú hladiny triglyceridov v krvi a prispievajú k zlepšeniu zdravia srdca. Triglyceridy sú tukové častice v krvi, ktoré sú hlavnou príčinou srdcových ochorení. Taktiež antioxidanty vo figách zbavujú telo voľných radikálov, ktoré blokujú koronárne artérie a spôsobujú koronárne ochorenie srdca. Figy tiež obsahujú fenoly a omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, ktoré znižujú riziko srdcových ochorení. Keď konzumujete menej draslíka a viac sodíka, narúša sa rovnováha sodíka a draslíka vo vašom tele a pripravuje cestu pre hypertenziu. Figy pomáhajú obnoviť túto rovnováhu, pretože sú bohaté na draslík.

Figy proti rakovine
Pravidelná konzumácia fíg môže znížiť riziko rakoviny hrubého čreva. Vláknina pomáha rýchlo odstrániť odpad v tele, čo dobre funguje na prevenciu rakoviny hrubého čreva. Množstvo semien vo figách obsahuje vysoké hladiny mucínu, ktorý zhromažďuje odpad a hlien v hrubom čreve a vyplavuje ich. Ženy, ktoré konzumovali viac vlákniny počas dospievania a mladšej dospelosti, mali menšie riziko stať sa obeťami rakoviny prsníka. Extrakty z fíg a sušené figy obsahujú prvky, ktoré pomáhajú pri prevencii rakoviny prsníka v postmenopauze.

Figy liečia málokrvnosť
Nedostatok železa v tele môže spôsobiť anémiu. Sušené figy obsahujú železo, ktoré je kľúčovou zložkou hemoglobínu. Ukázalo sa, že konzumácia sušených fíg zlepšuje hladiny hemoglobínu v krvi. Deti, dospievajúci, menštruujúce ženy a tehotné ženy by si mali osobitne sledovať hladinu železa, aby sa vyhli komplikáciám. Ak ste chorý alebo ste podstúpili operáciu, zahrňte figy do svojej stravy, aby ste zvýšili hladiny železa v tele a vyriešili problém efektívne.

Figami proti bolesti hrdla
Figy obsahujú sliz, ktorý liečí a chráni pred boľavým hrdlom. Tieto plody sú upokojujúce a ich prírodné šťavy zmierňujú bolesť a stres v hlasivkách Figy sú tiež prirodzenou liečbou tonzilitídy. Pomáhajú pri znižovaní opuchov a podráždenia zapríčinených chorobou. Vytvorte pastu z fíg s teplou vodou a naneste ju na krk. Znižuje bolesť a utíši vaše hrdlo.

Figy podporujú imunitu
Figy zabíjajú baktérie, vírusy a parazity vo vašom tele, ktoré môžu inak spôsobiť zdravotné problémy. Obsahujú živiny ako draslík a mangán, ktoré spolu s antioxidantmi posilňujú imunitný systém.

Figy na cholesterol
Figy obsahujú pektín, rozpustnú vlákninu, o ktorej je známe, že znižuje hladinu cholesterolu. Vláknina odstraňuje prebytok cholesterolu v tráviacom systéme a prenáša ho do čriev, aby ho odstránil. Figy tiež obsahujú vitamín B6, ktorý je zodpovedný za produkciu serotonínu. Serotonín zlepšuje vašu náladu a znižuje hladinu cholesterolu.

 

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

Zväz cestovného ruchu víta uvoľnenie opatrení

Igor Hraško/TASR

Tohtoročnú úrodu jahôd poznačil prízemný mráz, úroda bude o 40 percent nižšia

Igor Hraško / SITA

Žilina má k dispozícii ďalšiu nabíjačku pre elektromobily

Igor Hraško

Pridaj komentár