Mäso čerstvé/Igor Hraško

Ak sa stravujete správne, doplnky s kolagénom môžete nechať plávať

Organizmus použije kolagén z doplnkov stravy rovnako ako každý iný, ale nemusí to byť na posilnenie kĺbov. Pri vyváženom jedálničku a optimálnom zložení stravy nepotrebujete doplnky. Neexistujú presvedčivé vedecké dôkazy o ich prospešnosti. Píše portál spotrebitele.dtest.cz

Výrobcovia doplnkov stravy obsahujúcich kolagén sľubujú hladšiu pokožku, lesklejšie vlasy, silnejšie nechty, zdravšie kĺby alebo viac svalovej hmoty. Kolagén je propagovaný ako prostriedok proti starnutiu, ktorý podporuje krásu a fyzický výkon. Nutrition Business Journal predvída, že tohtoročný predaj kolagénových doplnkov v USA dosiahne 298 miliónov dolárov, teda štyrikrát viac ako pred piatimi rokmi. Novo sa kolagén pridáva ako ingrediencia do funkčných potravín. Obsahujú ho energetické tyčinky, ovsené vločky, smoothies alebo popcorn.

Kolagén je druh bielkoviny.

Tvorí kožu, šľachy, väzy, kosti či chrupavku. Samotné slovo kolagén pochádza z gréckeho slova kolla, ktoré znamená lepidlo. Keď telo vytvára viac kolagénu, má zdravšie a silnejšie spojivové tkanivo, ktoré potom lepšie chráni kĺby. Nedostatok je najviditeľnejší na pleti. Produkcia kolagénu s vekom slabne a nadmerné vystavovanie ultrafialovým lúčom urýchľuje jeho úbytok. U osôb so svetlejšou pokožkou začína byť rozpad kolagénu spoznať zvýšenou tvorbou vrások a ochabnutím kože okolo 50. roku života, ale u niektorých ľudí s tmavšou pleťou, ktorí majú vyššiu prirodzenú ochranu proti slnečnému žiareniu, k tomu môže dôjsť aj o desať rokov neskôr.

Všetky proteíny sú tvorené aminokyselinami. Konzumované proteíny organizmus rozkladá a používa na výrobu iných bielkovín. Na tvorbe kolagénu sa najviac podieľajú glycín, prolín a hydroxyprolín. Prírodný kolagén sa vyskytuje v živočíšnych potravinách, ale ľudský organizmus si ho dokáže vyrobiť sám aj bez konzumácie mäsa, mliečnych výrobkov alebo vajec. Napríklad strukoviny, sója či quinoa dodajú všetky potrebné esenciálne aminokyseliny. Pomáhajú tiež vitamín C, zinok a meď. Vitamín C získate napríklad z citrusov, paprík či brokolice, meď a zinok z orechov, celozrnných produktov a semien.

Telu je jedno, či mu dodáte bielkoviny konzumáciou mäsa alebo užívaním kolagénových doplnkov. V oboch prípadoch bielkoviny rozloží na aminokyseliny, ktoré potom použije k obnove tkanív. Nemusí to byť vždy syntéza ďalšieho kolagénu. Rozhodne však stačí získavať kolagén zo stravy, nemusíme si kupovať drahé doplnky, upozornila organizácia Consumer Reports na základe rozhovorov s americkými vedcami. Kolagén sa nachádza v mäse, hydine, rybách, bielkoch a želatíne, rovnako ako vo vývare.

Názory na zvýšený príjem kolagénových prípravkov sa líšia. Existuje mnoho subjektívnych svedectiev o ich skvelom účinku, ale nie je dosť vedeckých poznatkov, ktoré by to potvrdzovali. Výskumy, ktoré hovoria o pozitívnych výsledkoch užívania kolagénu, nemôžu jednoznačne preukázať príčinnú súvislosť medzi ním a zdravotným stavom. „Existujú dôkazy, že sa kolagén vstrebáva a že dochádza k zvýšeniu hladiny určitých aminokyselín, ale neexistujú žiadne priame dôkazy, že by užívanie doplnku zvyšovalo obsah kolagénu v pokožke,“ hovorí lekárka Natasha Mesinkovska, odborná asistentka dermatológie na Kalifornskej univerzite.

Sú kolagénové doplnky bezpečné?

Kolagén v doplnkoch stravy a potravinách zvyčajne pochádza z kože, šliach, kostí, chrupaviek alebo iných spojivových tkanív kráv, prasiat, kurčiat alebo rýb. Takzvaný vegánsky kolagén sa vyrába z geneticky modifikovaných kvasiniek a baktérií, ale nie je dosť dôkazov o jeho porovnateľnosti s kolagénom živočíšneho pôvodu.

Doplnky stravy nie sú liečivá, ich zloženie a účinok nepodliehajú prísnym schvaľovacím kritériám ako farmaceutické výrobky. Vo zvieracích kostiach sa môžu hromadiť ťažké kovy a toxíny, ktoré potom prechádzajú aj do doplnkov. Napríklad nedávna analýza 28 produktov s kolagénom v rámci projektu Clean Label Project odhalila v 64% vzoriek arzén, v tretine olovo a v 17% kadmium. Hoci väčšinou išlo o nízkej hladiny, nemožno hovoriť o bezpečnom množstve. Je totiž známe, že ťažké kovy sa v tele hromadia.

Väčšina štúdií však nezistila závažné nežiaduce účinky dodatočného príjmu kolagénu. Kým ale nebudú presvedčivejšie dôkazy o prospešnosti doplnkov stravy alebo potravín obohatených o kolagén, najlepším riešením je dbať na zdravý jedálniček s dostatočným množstvom bielkovín a nepreháňať opaľovanie na slnku.

 

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

Veronika lekárska

Dušan Kasenčák

Podbeľ liečivý

Dušan Kasenčák

Vachta trojlistá

Dušan Kasenčák